Jak prawidłowo spać?

Pozornie proste pytanie, nad którym w codziennym życiu człowiek się nawet nie zastanawia. Sen jest w istocie wiedzą faktyczną i przedmiotem wielu badań. Ma dalekosiężny wpływ na zdrowie człowieka. W celu poprawy jakości snu zaleca się przestrzeganie podstawowych zasad higieny snu.

Dziesięć przykazań dobrego snu

1. Regularność snu

Codziennie powinno się chodzić spać i wstawać o podobnej porze. Ciało się przyzwyczai do regularności i nie będzie miało problemów z zasypianiem.

2. Spanie w ciągu dnia

Jeżeli jest taka możliwość należy się wystrzegać spania w ciągu dnia.

3. Łóżko

Łóżko powinno służyć tylko i wyłącznie do spania. Niewskazane jest, by w łóżku czytać, oglądać telewizję, pracować, telefonować czy jeść. Łóżko musi być wygodne, a kołdrę należy wybierać tak, aby w nocy nie było pod nią zbyt gorąco ani zbyt zimno. Ważna jest także prawidłowa wysokość poduszki.

4. Zasypianie

Do łóżka powinniśmy się kłaść senni. W przypadku, gdy przez dłuższy czas nie możemy zasnąć, należy powoli wstać, przejść się do innego pomieszczenia. Chwilkę można sobie poczytać, posłuchać muzyki lub tylko popatrzeć przez okno. A następnie wrócić do łóżka.

5. Płyny

Około 4 – 6 godzin przed snem nie powinniśmy pić napojów zawierających kofeinę (kawa, herbata, napoje gazowane). Alkohol ułatwia zasypianie, równocześnie jednak nawet w małych dawkach zwiększa ryzyko przebudzenia. Regularne spożywanie alkoholu nie jest odpowiednie do rozwiązania problemów ze snem i może prowadzić do alkoholizmu.

6. Ciężkostrawne pokarmy

Niezbyt dobre są także ciężkostrawne posiłki na 4 godziny przed snem. Takie pokarmy lepiej wykluczyć.

7. Aktywność fizyczna

4 godziny przed snem należy się także wystrzegać ciężkiej pracy fizycznej – nie powinno się wtedy także ćwiczyć.

8. Palenie papierosów

Palenie nie wpływa korzystnie na dobry sen. Nikotyna działa na organizm pobudzająco i utrzymuje organizm w stanie czujności. Jeżeli pomimo tego nie możemy się obejść bez papierosa, ten ostatni powinno się wypalić 2 godziny przed położeniem się do łóżka.

9. Sypialnia

W pomieszczeniu gdzie śpimy powinniśmy często wietrzyć i utrzymywać w nim temperaturę pomiędzy 18 – 20oC. Jeżeli w pomieszczeniu jest suche powietrze, może pomóc mokra tkanina położona np. na kaloryferze. Pomieszczenie powinno być wyciszone – pomocny może być dywan i cięższe zasłony.

10. Rytuały

Skutecznym środkiem na dobry sen jest ciepła kąpiel lub szklanka ciepłego mleka z miodem. Należy także rozważyć wprowadzenie do codziennych czynności rytuału relaksacyjnego.